Timebestilling 67 13 44 44

Ofte stilte spørsmål:

Hva er det som lager ”knekkelyden”?

Lyden som kan høres ved en justering er frigjøring av gasser inne i ett ledd, dette er helt ufarlig hvis utført av kvalifisert kiropraktor.

Hva er ”knekkelyden” ofte forbundet med kiropraktisk behandling?

En del av kiropraktisk behandling går ut på manipulasjonsbehandling av leddene i ryggsøylen. Et manipulasjonsgrep kan ofte fremprodusere et ”knekk”. Denne lyden oppstår ved at to leddflater rask separeres og en vakuumlyd oppstår. Dette fører til en automatisk nevrofysiologisk avspenning og smertedemping. Det er ingen smerter forbundet med denne lyden, og den er dokumenter til å være trygg og effektiv.

Er det farlig med nakkejustering?

Nei, men det er alltid en viss risiko forbundet med all type behandling. Risikoen for at det skal skje en alvorlig komplikasjon er 1:1000 000, det er 2 ganger større risiko for å bli truffet av lynet og sammenlignet med risikoen ved bruk av smertestillende, betennelsesdempende medisiner, P-piller eller full narkose så er risikoen minimal.

Kan man bli slarkete i leddene hvis man går ofte til kiropraktor?

Nei, tvert imot så vil man på sikt få en ryggsøyle som fungerer mest mulig optimalt og minske risikoen for overbelastninger og dermed slitasje. En dyktig kiropraktor vil bare jobbe med ledd som virkelig trenger behandling og med spesifikke justeringer så unngår man å gjøre ledd hypermobile i motsetning til når man driver med selvmanipulering eller får noen uten tilstrekkelig kvalifikasjon til å manipulere store deler av ryggen.

Tror ikke du kan hjelpe meg, for dette er nok bare muskulært?

Det er som regel alltid en muskulær komponent ved skade/irritasjoner. Musklene har ingen egen hjerne så det må alltid komme signaler fra nervesystemet før musklene trekker seg sammen. Kroppens normale reaksjon ved en skade/irritasjon er å stramme musklene for å beskytte. Ved å behandle leddene som er involvert vil man sørge for at hjernen får riktige signaler og dermed lar muskulaturen begynne å fungere slik den skal.

Gjør det vondt?

Generelt sett nei, men kiropraktisk behandling er en fysisk form for behandling. Deler av behandlingen kan være ubehagelig mens det hele står på, men går til roten av problemet og er ofte kortere og mer intens. Behandlerne ved Kolsås Kiropraktorklinikk benytter seg av mange forskjellige behandlingsteknikker for å sikre at behandlingen er mest mulig komfortabel men allikevel svært effektiv. Hvis vi har mistanke om at smerte kan forekomme, vil vi si klart ifra før eventuell prosedyre utføres.

Design: www.fullmoondesign.no